Roadmovie

Roadmovie

Her på siden kan du se tre korte film, som er tilsammen udgør en roadmovie. Tre elever tager på tur til Danmarks to største byer for at finde ud af, hvad arkitektur og design egentlig er for noget. De vil også gerne finde ud af, om arkitekturen betyder noget for deres og andre menneskers liv og hverdag.

 

Del 1 – Aarhus varer ca. 10 minutter

 


Del 2 – København
varer ca. 11 minutter

 

The Architecture Project varer ca. 4 minutter

Aktivitet inden du ser filmen

Roadmovie, en filmgenre

Roadmovie er en filmgenre, delvis med baggrund i amerikansk litteratur. Men den har også rod i oldtidens fortællinger om helte og antihelte, der drog ud i verden på farefulde og fantastiske rejser. Måske har du læst eller hørt om den græske sagnhelt, Odysseus, og hans eventyrlige rejse hjem til Troja – Homers epos fra ca. 700 f. kr.

I dag er roadmovies populære i det meste af verden.

Eksempler på danske roadmovies er:

  • Se min kjole, 2009, instrueret af Hella Joof.
  • Charlot og Charlotte, tv-serie fra 1996, skrevet og instrueret af Ole Bornedal.

De er begge for voksne.

Et eksempel på en fantastisk og meget smuk roadmovie for både børn og voksne er:

  • Nattergalen, fransk/kinesisk film fra 2012, instrueret af Philippe Muyl.

Typisk træk for en roadmovie:

  • En eller flere personer (hovedpersoner) tager på en længere rejse, der ikke nødvendigvis har et klart mål eller en særlig plan. Og når de vender hjem, eller tilbage fra rejsen, er der sket en forandring med dem.
  • Hovedpersonerne udvikler sig og forandrer sig under rejsen. Det kan være på både det fysiske og det psykologiske plan. De bliver måske klogere på sig selv og deres liv. De får nye evner og flere kræfter osv.
  • På rejsen møder hovedpersonerne mennesker, der kommer til at betyde noget for deres udvikling. Og de kommer ud for oplevelser og situationer, som påvirker dem særligt på en eller anden måde.

Sådan anvendes filmene i undervisningen

  1. Se først Del 1 – Aarhus sammen i klassen.
  2. Snak om, hvad der sker i filmen, og hvad den handler om.
  3. Kom med eksempler på, hvorfor filmen kan siges at være en roadmovie.

 

  1. Se Del 2 – København sammen i klassen.
  2. Snak om, hvad der sker i filmen, og hvad den handler om.
  3. Sammenlign Del 1 med Del 2. Handler filmene om det samme? Hvorfor/Hvorfor ikke?

 

  1. Se The Architecture Project sammen i klassen.
  2. Snak om, hvad Carina siger om arkitektur og design.
  3. Blev I klogere på, hvad arkitektur og design er?
  4. Prøv at formulere jeres egen definition af begreberne arkitektur og design.


Tip!
Filmene kan også ses i mindre grupper. Diskutér spørgsmålene i grupperne og fremlæg jeres fælles svar for de andre elever i klassen.
Nu er du og din klasse klædt på til at arbejde videre med aktiviteterne.

Aktivitet efter du har set filmene